Alla inlägg den 27 oktober 2008

Av 9manader - 27 oktober 2008 22:46


20 dagar kvar till den beräknade dagen

- söndag 16 november -

Spännande att se när den lille behagar komma !!!


 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Av 9manader - 27 oktober 2008 08:30


Min graviditet - BF söndag 16 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Mån 27 okt 2008.
Din graviditet startade Mån 11 feb 2008.
Du är på dag 260 av 280. (92,9%).
Du är i vecka 38.
Du har gått 37 fulla veckor och 0 fulla dagar (v37+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Sön 16 nov 2008
Du har 20 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Om inte barnet vänt på sig själv kan det bli tal om sätesbjudning då barnet föds med baken/benen först. Om kvinnan har rymligt bäcken kan det gå bra, i annat fall brukar barnmorskan hjälpa till att vända barnet för att undvika sätesbjudning. Man får då vila en stund och sedan kopplar man in CTG och dropp med livmoderavslappnande medel. Barnmorskan trycker sedan försiktigt barnet i rätt riktning. Det kan vara smärtsamt för mamman och barnet kan vilja vända tillbaks igen varför vissa sjukhus väljer att göra kejsarsnitt istället.
Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: Jag hoppas verkligen bebisen har vänt sig neråt i magen för att stanna så! Senast igår så undrade jag dock om den inte vänt sig fel då jag kände det konstigt i magen och ngt stort runt under revbenet. Nu känns det dock som vanligt igen.... Skulle denna bebis ligga i säte får jag väl föda så då isåfall... Ligger den i tvärläge då dör jag... Vill INTE bli snittad!!!

Bebisen är helt färdigbakad nu 37 fulla veckor och därmed ingen prematur. Så ja, nu återstår bara att se när h*n behagar komma ut.......

Annars mår jag väl bra, sover uselt, har ont i fogarna, massa mensvärk mm. men jag mår åtminstånde bra iallafall även om vissa dagar känns ganska tunga nu.


Ovido - Quiz & Flashcards