Alla inlägg under april 2008

Av 9manader - 28 april 2008 13:20


Idag var jag på inskrivning på barnmorskemottagningen. Det var ungefär som sist, vi pratade om sjukdomar, tidigare graviditet och förlossningen. Om hur jag mår samt att hon tog en del prover. Allt var bra. Jag får komma tillbaka senare i veckan för venprovtagning eftersom jag inte har hunnit få mitt giltiga legitimation ännu. Annars skickar min barnmorska iväg en remiss till rutinultraljuden nu som antagligen kommer att bli i mitten på juni någongång. Sen blir det återbesök runt vecka 25 någongång och då har vi redan kommit till juli/augusti någonstans...


Vikt: +2kg (redan - herregud!!!)

Blodtryck: 130/75

Hb: 135

B-glucose: 5,9

U-protein: ua


Av 9manader - 25 april 2008 19:11



 

Min graviditet - BF Fredag 14 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Fre 25 apr 2008.
Du har gått 77 fulla dagar av 279 (28%).
Du är i vecka 12.
Du har gått 11 fulla veckor och 0 fulla dagar(v11+0).
Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 3:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Fre 14 nov 2008
Du har 202 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Risken för missfall minskar nu. Av de missfall som inträffar så sker drygt 90% före utgången av vecka 12. Om du skulle få en mindre blödning betyder det inte att ett missfall är på väg. Om det inte är blodfärgat eller rinner så kan det bero på andra orsaker som t.ex lågt liggande moderkaka. Om moderkakan är placerad långt ned mot livmoderhalsen kan det uppstå en liten blödning från kanten av moderkakan.
Placeringen av moderkakan kan ses med hjälp av ultraljud, på de flesta brukar den dras uppåt i takt med att livmodern växer och då slutar dessa mindre blödningar. Under de tre till fyra sista månaderna ska du däremot söka läkare även vid smärre blödningar.

Fostret: Fostret är 9 cm stort och väger cirka 15 gram. Moderkakan tar över näringstillförseln till fostret ungefär vid den här tiden.
Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarna som dessutom har fått fingeravtryck. Nu börjar fostret också reagera på mammans lägesändringar.

 [ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: Fosteret är redan 9 cm - shit, jag tänkte att det var som en ärta eller något i storlek!!!!! Inte så konstigt att jag tycker magen börjar svullna upp lite på kvällarna nu. Inte så att livmodern syns men "hullet" har lixom flyttat upp en våning;) Jag trodde jag skulle få mage på en gång andra gången men snart kommer den väl och den lär väl bli STOR tillslut precis som sist :)

Jag mår lite bättre nu, illamåendet har lagt sig något men det gör sig påminnt då och då om det gått för många timmar mellan målen. Jag är däremot något extremt luktkänslig nu! Det är jag i och för sig alltid men detta är något av en annan värld, och så var det inte sist. Äckliga lukter får mig illamående på nolltid. Tröttheten sitter dock i och jag somnar framför tv:n innan kl 21 nästan varje kväll. Men jag sover inte alltid middag nu vilket jag gjort ofta.

Jag har tyckt vid något tillfälle att jag kännt den där inne som går under namnet pumpkin;) men jag vet inte om det är inbillning eller ej men det känns ungefär som jag minns att det gjorde med sonen i början fast då var det långt senare. Jag kände honom vid något tillfälle i vecka 13 men sedan inte förens i vecka 18-20 ungefär.


Av 9manader - 18 april 2008 10:58


Nu har magen 'svullnat' till lite och jag har fått börja med "gummisnodd-runt-knappen" på min jeans. Nackdelen med det är att det är så gräsligt obekvämt! Jag måste hela tiden gå och dra upp byxorna som halkar längre och längre ner... Det GÅR att få igen dom men då ömmar det i livmodern så det känns inte så bra.

Man får väl snart flytta in i mammabyxor igen! Eller införskaffa sig det mindre vackra bellybelt från Amvina och en magmudd helt enkelt i väntan på en växande mage.


[Bilden från: www.amvina.se ]



Av 9manader - 18 april 2008 10:39


Det stod i graviditetskalendern att från och med denna vecka så kan man genom ett blodprov ta reda på om bebisen är en pojke eller en flicka. Barnets könsorgan är nu färdigbildade på insidan av kroppen.

Det kommer att dröja LÅNG tid innan vi vet svaret om det är en lillebror eller en lillasyster i magen. För att fördriva tiden lite kan man ju alltid roa sig med lite skrock (som det självklart inte finns någon vetenskap i) men man kan ju alltid spekulera.


När vi väntade E var nästan ALLA bombsäkra på att det var en tjej i min mage av någon anledning. Alla utom jag och några till. Själv hade jag ingen aning och ingen önskan MEN varje vecka när jag skrev graviditetsdagboken och bebisen gick under namnet h*n så råkade jag skriva han istället;) Den mesta skrocken sa tjej, kinesiska befruktningskalendern sa kille, ut kom en kille :)

Den här gången har jag ingen särskilld känsla heller ännu iallafall. Men skulle jag dra en gissning i dagsläget så skulle jag nog säga en kille igen. Men vem vet!? Inte ens kinesiska befruktningskalendern verkar veta för på en sida står det ...


GRATTIS - det blir en POJKE!


 och på en andra sida står det...


GRATTIS - det blir en FLICKA!

Haha, ja det spelar ju ingen större roll, det är ju vad det är och svaret kommer att dröja men det är ju lite spännande att filosofera om vem det är som förhoppningsvis ska komma ut till oss i höst...


Av 9manader - 18 april 2008 09:43



 


Min graviditet - BF Fredag 14 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Fre 18 apr 2008.
Du har gått 70 fulla dagar av 279 (25%).
Du är i vecka 11.
Du har gått 10 fulla veckor och 0 fulla dagar(v10+0).
Du är i 2:a kalendermånaden.
Du är i 3:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Fre 14 nov 2008
Du har 209 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Nu är det möjligt att ta reda på om det blir en pojke eller flicka. Tekniskt sett är det möjligt att ta reda på det tidigare genom ett blodprov, men denna teknik är alldeles nyupptäckt och har inte börjat användas ännu. Tekniken går ut på att embryots celler blandas med mammans blodomlopp redan tidigt i graviditeten och då kan man se om en Y-cell (för pojkar) finns med i blodet.

Fostret: Huvudet är nu rundare och ögonlocken är tydligare, de har redan öppnas och kan slutas vid beröring. Händerna kan också stängas vid beröring. Nu är fostrets alla viktiga organ i stort sett färdiga och ska bara växa i storlek.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: Det känns ju helt otroligt att fostrets alla viktiga organ i stort sett är klara nu och bara ska växa i storlek! Tänk, det är verkligen en liten bebis i mini-miniformat nu.

Vid det här laget vid förra graviditeten hade jag vart och gjort ett vul och sett den lilla. Det gjorde jag då i vecka 9 och lilla E var då 3cm lång. Denna lillen lär ju vara omkring 5-6cm eller ngt nu då om allt står rätt till. Det är just det också, då jag sist gjorde vul och fick se den lille, att den levde och sprattlade runt där inne då kunde man ju slappna av lite iallafall. Nu har jag ju ingen aning om hur det står till där inne. Det ända jag kan gå på är ju mina graviditetssymptom som iof. är starka men man undrar ju ändå. Stora ul kommer ju inte bli förens i juni någongång = LÅNG tid dit!!!



Av 9manader - 15 april 2008 09:14



Jag som är värsta te-kannan vanligtvis har helt fått avsmak på te, det går bara inte! Det vanliga är att jag själper i mig ca 3-4 koppar te varje dag och ibland byter jag ut några koppar mot kaffe om det vankas fika. Nu dricker jag vatten till smörgåsarna på morgonen - jättegott;) Vatten till fikat och vatten på kvällen framför tv:n. Visst, det är ju ingen fara ur 'nyttighetssynpunkt' men mysfakorn är väl inte så värst hög direkt.

Kaffe går ok att dricka, om det är på maten, annars går det med bort.

Lukten utav tidnigar kan jag inte heller riktigt med. Jag fick för mig att det luktade hamsterbur hemma i hela lägenheten och roten till det visade sig vara pappersinsamlingen - Hahaha!!! Den är numer utrensad;)


Saker som går bra att äta är däremot all frukt, bröd, pasta precis som det var då jag väntade E men nu går även CITRON och SALTLAKRITS bra med, och den mesta lagade maten ok, och det sistnämnda sakerna tålde jag knappt sist vid det här laget.



Av 9manader - 11 april 2008 19:07



Min graviditet - BF Fredag 14 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Fre 11 apr 2008.
Du har gått 63 fulla dagar av 279 (23%).
Du är i vecka 10.
Du har gått 9 fulla veckor och 0 fulla dagar(v9+0).
Du är i 2:a kalendermånaden.
Du är i 3:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Fre 14 nov 2008
Du har 216 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Nu är det vanligt med första besöket på mödravårdscentralen (MVC). Barnmorskan kommer vara ert stöd genom hela graviditeten, ni kommer få berätta lite om er själva; vad ni har för förväntningar, önskemål, eller farhågor. Allmänna saker diskuteras och sådant som kan ha betydelse för graviditeten, t.ex eventuella mediciner, sjukdomar eller hur det har varit under tidigare graviditeter och förlossningar. Det är viktigt att mötet med barnmorskan känns bra, annars har man rätt att byta till en annan som man trivs med.
Vid inskrivningen tar man ett blodprov i armen som används för att kunna bestämma blodgrupp, * Rhesus-faktorn (Rh), röda hund, syfilis, HIV och Klamydia. Det tas rutinmässigt så det spelar ingen roll om man nyligen har tagit provet.
Rh-bestämning: 15% av alla människor saknar Rhesus-faktorn och kallas därmed Resus-negativa. Om kvinnan är Rh-negativ och mannen Rh-positiv kan barnet bli Rh-positivt vilket kan leda till att kvinnan bildar antikroppar mot Rh-faktorn till nästa graviditet. Nästa barn kan då drabbas av gulsot, efter förlossningen ger man därför kvinnan en spruta med anti-D, ett äggviteämne som skyddar barnet vid en ny graviditet.

Fostret: Nu är embryoperioden är över. Moderkakan gör sig redo att ta över näringstillförseln. Det tar dock ett par veckor för moderkakan att mogna innan den kan överta gulkroppens funktion. Fingrar och tår är helt åtskilda och smaklökarna börjar bildas. Nu kan man skymta början till alla 20 mjölktänderna. Äggstockarna eller testiklarna är utvecklade. Rörelserna är kraftigare och fostret börjar kunna ändra läge i livmodern. Den lilla svansen har försvunnit och huvudet får alltmer mänskliga drag. Fostret har ett ansikte med spädbarns-profil. Hög rundad panna, liten uppnäsa och en mer markerad haka.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: Måendet är i stort sett detsamma som tidigare veckor.

Molvärken i magen kommer och går lite och nu drar det och moler mycket. En lite oroväckande sak är att jag redan känner av fogarna! Det verkar ju inte klokt - i vecka 10 !!! Det gör väl inte direkt ont men jag känner av det som sagt då jag gått långt eller suttit i samma läge länge. Jag hoppas det inte blir värre än vid förra graviditeten iallafall då det ändå var inom kontroll.


Jag känner att matsmältningen börjar bli långsammare nu. Magen sväller upp efter maten och jag blir lätt illamående även efter jag har ätit nu.

Inga blödningar i sikte ännu iallafall, så det är ju positivt :)



Av 9manader - 8 april 2008 09:17



Dessa veckor känns lite halvtrista, det händer inte så mycket. Man mår halvdåligt med illamåendet och tröttheten men man kan ändå inte se eller riktigt förstå att man är gravid egentligen. Tänk om man hittat på allting bara;) Jag har nästan svårare att förstå den här gången än då jag väntade E. Då var man så uppe i allt, räknade dagar och höll på. Denna gången känns det ju inte riktigt lika speciellt även om det är lika roligt. Men ibland glömmer jag till och med bort det, haha!

Inte kan man frossa i roliga mamma eller bebisinköp heller eftersom det är för tidigt för det. Man har inte ens en bebismage att hålla till godo med.


Vi har iallafall berättat för blivande Mormor + man sedan ett tag tillbaka och nyligen för farmor & farfar och även faster & farbror, de vart sååå glada och tyckte det var på tiden :) Några vänner vet om lilla 'hemligheten' också. Annars väntar vi väl tills de mer säkra veckorna iallafall innan vi berättar för fler.


Ovido - Quiz & Flashcards