Alla inlägg under juli 2008

Av 9manader - 27 juli 2008 11:49


Min graviditet - BF söndag 16 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Sön 27 jul 2008.
Du har gått 168 fulla dagar av 279 (60%).
Du är i vecka 25.
Du har gått 24 fulla veckor och 0 fulla dagar(v24+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Sön 16 nov 2008
Du har 111 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpungt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på MVC för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 140-150 och hjärtljudet låter som en galloperande häst.

Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Om man misstänker för tidig födsel kan mamman få cortisonbehandling för att påskynda lungutvecklingen. När barnet är fött måste det sedan behandlas på neonatalavdelning tills lungorna är färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: Ny kalendermånad och graviditetsmånad!

Jag mår bara bra och har det skönt under semestern :)

Foglossningen har jag kännt av igen sedan ett par dagar tillbaka. Smärtan har ju vart som helt bortblåst under ett par veckor.

Magen växer på men den är ändå inte såå STOR som jag hade väntat mig. Jag undrar om inte magen var större förra gången vid det här laget eller om det var senare den spurtade till. Det kanske är en mindre bebis denna gången, vem vet!? Magen är däremot hög så jag känner livmodern en bra bit över naveln nu så jag förväntar mig inget lågt SF-mått på bm besöket jag  ska på om ca 2 veckor;) Eller så ligger denna bebis lite annorlunda bara än sonen gjorde.


Det känns helt galet att bebisen nu skulle kunna klara sig utanför magen om den föddes nu! Jag tycker tiden går så fort så jag tror fortfarande jag är alldelles i början på graviditeten;) Men jag inser ju att tiden rullar på...


Nästa vecka kommer att spenderas på härliga Gotland, där kommer nog magen må bra och växa fint av all god glass jag tänker sätta i mig :D




Av 9manader - 25 juli 2008 09:17



Humöret är verkligen speciellt under graviditeten - en riktig berg och dalbana!



Vanligtvis är jag ganska lugn och sansad av mig med ett långt tålamod. Nu som gravid kan jag bli som helt förbytt! Hetsig, otålig och riktigt lättretad. Rätt var det är kommer det bara som en "attack" av vrede någonstans ifrån och jag tänker; Men herregud, vad kommer allt ifrån - jag känner inte igen mig själv! Men jag minns att det var precis samma vid förra graviditeten.

Visst kan jag bli arg annars med men nu är det som om jag tänder till från 0-100 på en sekund och jag blir GALEN! Dessutom får jag värmevallningar som sper på känslan ännu mera. Sen kan det barka åt andra hållet helt plötsligt med och jag kan börja gråta för ingenting....


Senast igår morse när jag satte mig vid datorn och det segade till en liten stund skrek jag bara rätt ut att kommer snart att springa ut och hämta en sax och klippa av alla sladdar och kasta ut hela datorn genom fönstret bara.

Både sambon och sonen tittade skräckslaget på mig;)


Av 9manader - 20 juli 2008 10:24


Min graviditet - BF Söndag 16 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Sön 20 jul 2008.
Du har gått 161 fulla dagar av 279 (58%).
Du är i vecka 24.
Du har gått 23 fulla veckor och 0 fulla dagar(v23+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).

Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Sön 16 nov 2008
Du har 118 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, sk. förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

Barnet: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 cm långt, barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: Jag känner av sammandragningar ibland speciellt om jag gjort något mer ansträngande eller på kvällen om jag hållt igång en hel dag. Då kan magen kännas tung och hård och jag får lättare sammandragningar.


Det är några veckor tills jag ska tillbaka till barnmorskan på kontroll. Jag tror det är när jag är i vecka 27, så om ca tre veckor. Det ska bli spännande att se vad jag har för värden. Hoppas att mitt hb-värde är bra!

Mina extraslag på hjärtat har försvunnit igen, det i samband med att jag började äta 2tabletter Mitt val kvinna om dagen. Men när jag råkade glömma äta dom under semesterveckan kom det genast tillbaka (!?).

Proverna från vårdcentralen som jag tog i samband med mitt besök där var bra. Både sköldkörtelvärdena och hb:t som då låg på 119 när jag var i vecka 21. Vi får se om det räcker med vitamintillskotten den här graviditeten med eller om jag behöver äta mer järn.

Vikten vågar jag inte tänka på;) Jag både ser och känner att jag har gått upp flera kilo sedan inskrivningen! När jag väntade sonen hade jag vid det här laget gått upp 4,5kilo såg jag när jag tittade tillbaka i den graviditetskalendern. Den här gången small det ju till på en gång med flera kilo som jag inte fick då (mycket pga illamåendet tror jag!). Men vi får väl se vad det kalaset slutar på sen.


Jag mår iallafall himmla bra :) Visst lite extra trött kanske men det får manju räkna med. Fogarna känner jag knappt av längre. Halsbränna har jag däremot var eviga dag. Blä.



Av 9manader - 19 juli 2008 20:50


Idag vid middagsbordet så var det påtagligt att sonen satt och funderade över någonting. Plötsligt utbrister han;

- Mamma, när bebisen kommer... är den naken då? Eller har den byxor och strumpor på sig?

Jag svarade att alla bebisar är nakna när dom föds.

- Neeeehhheee *skratt*... men då ser man ju snoppen eller snippan!

Ja det stämmer.

- Har bebisen snopp eller snippa?

Det vet inte jag, det får vi se när den kommer ut.

- Den har nog snopp... Som jag!


Haha, så sött att ha sitter och funderar och delar med sig av sina frågor.

Lite senare under middag reste han sig upp på sin stol och pekade och sa;

- Titta mamma - titta på min mage! Min bebis rör sig där inne så man kan se....


Sötplutten min <3


Av 9manader - 17 juli 2008 20:38


Bebisens sparkar blir hårdare och hårdare. Idag kunde både jag, den blivande pappan och storebrodern för första gången både känna utanpå magen och se på magen att det rörde sig därinne - Mysigt <3

Det börjar kännas mer verkligt nu!!!


                                               

Av 9manader - 16 juli 2008 21:03


Här kommer listan på tänkbara vagnkandidater. Jag har dock knappt provkört någon ännu så detta är bara vad jag TROR än så länge.

Jag är mest inne på de två första men det är också för att jag känner till dem bäst. Jag måste ut och klämma och känna och framförallt provköra lite innan jag går vidare. Jag kanske ändrar uppfattning helt!? 


* Teutonia Fun

* Bugaboo

* Brio Sing

* Brio Joy

* Teutonia Mistral S


1. Teutonia Fun

Denna blev jag tokkär i första gången jag såg, speciellt när den har citykorgen på! Den har i stortsett ALLT på min lista utom svängbart handtag, men sitsen är vändbar.


+ Fyra hjul, svängbara framhjul (Inte heller yttepyttesmå sådana)

+ Vändbar sittdel

+ Bra sitt och ligglägen samt robust och ombonad sittdel

+ Smalt och kort chassi (och blir liten ihopfälld)

+ Lätt i vikt

+ Snygg!!! (Speciellt som liggvagn) och finns i flera fina färger.


- Enligt ryktesvägen så ska vagnarna ha mindre bra stötdämpning.

 2008 vagnarna ska dock ha förbättrad fjädring för stötdämpningens skull.

- Märket verkar har svårt att överge de stora tygerna med spännen, dragkedjor och grejer. Nya fashion färgerna är dock något lugnare och helt ok!

Som liggvagn med citykorgen på -->            


Som sittvagn -->           


Med vändbar sits --> 





2. Bugaboo

Jag har haft lite delade meningar om vad det gäller denna på flera punkter.

Men jag måste nog ta till mig att vagnen faktiskt har ALLT som jag är ute efter!


+ Fyra hjul, svängbara framhjul

+ Vändbar sittdel

+ Vändbart styre

+ Stor liggkorg

+ Bra sitt och ligglägen (jag gillar funktionen att man vrider hela sittdelen och inte bara ryggläget)

+ Smalt och kort chassi (och blir liten ihopfälld)

+ Lätt i vikt

+ Snygg!!! (Speciellt som sittvagn) och finns i flera fina och roliga färgkombinationer.

+ Vagnen har många bra funktioner som att den t.ex kan fungera som en babysitter. Eller en funktion med två hjul om man vill dra den i sand eller upp för en trappa.


- Väldigt små framhjul som jag inte vet riktigt hur de funkar i snö (Styret är ju dock vändbart så att man kan köra med de stora hjulen först samt att det nu finns stora vinterhjul att byta ut till vid behov.)

- Vagnen känns inte så rejäl och ombonad

- Den modellen av de tre som jag är intresserad av är apdyr, även begagnad!


Som liggvagn -->           


Med svängbart styre -->     


Med de stora hjulen fram -->     


Med vinterhjul -->           





3. Brio Sing

Denna vagn vet jag faktiskt inte så mycket om ännu mer än att jag vill titta närmre på den.


+ Fyra hjul, svängbara framhjul (Inte heller yttepyttesmå sådana).

+ Vändbar sittdel


- Sittdelen verkar inte ha fullt liggläge för ryggen!? ( men jag gillar funktionen att man vrider hela sittdelen och inte bara ryggläget)

- Jag ogillar att man inte kan få enhetlig färg på liggvagnen (vagn och suflett) om man inte tar svart. Sufletten är alltid svart.


Som liggvagn -->           


Som sittvagn -->     





4. Brio Joy

Ännu en vagn jag inte vet mycket om men är nyfiken på.


+ Vändbar sittdel

+ Stor liggkorg och att även liggkorgen är ihopfällbar!

+ Vagnen verkar robust och ombonad även som sittvagn

+ Snygg!!!


- Framhjulen verkara vara små och det gör mig osäker på hur de fungerar

- Vagnen verkar vara stor och tung, men jag ska inte uttala mig innan jag sett den live!


Som liggvagn -->           


Som sittvagn -->     





4. Teutonia Mistral S

Jag har även denna modell av Teutonia i tankarna. Denna vagn har ett svängbart styre som inte modellen Fun har, denna är dock tyngre och jag vet inte vad som skiljer dem i mått. Jag ska titta närmre även på denna. Jag tycker dock Fun är snyggare.


Som liggvagn -->           


Som sittvagn -->     


Med svängbart styre -->     






Vi får helt enkelt se vad jag säger när jag tittat närmre på var och en. Det kanske dyker upp nya modeller att intressera sig för. Det är också mycket möjligt att vi köper en bättre begagnad vagn denna gången och då handlar det även lite om tillgången.



Av 9manader - 15 juli 2008 19:03



Det börjar bli dax att fundera över vilken barnvagn vi ska köpa denna gången, för vi 'måste' ju köpa en ny;)


Till sonen har vi gått igenom hela fyra stycken olika vagnar. Först en Teutonia Primus, det är ju så länge sen att den inte ens finns kvar i sortimentet men närmst lik är efterföljaren Teutonia Prestige duo.

Fashion-Färg 3300

Den vagnen hade vi kollat in sedan tidigare. Vi lyckades fynda den för 50% av priset vid ett kanontillfälle. Vi var verkligen jättenöjda med den då, med forna dagars mått mätt.

När sonen blev över året fullkomligt exploderade barnvagnsdjungeln och massor av olika nya modernare vagnar föddes och växte i popularitet. Snabbt kändes våran vagn omodern och klumpig trots att den ändå var förhållandevis nätt i jämförelse med andra duovagnar. Det som jag mest störde mig på var att den inte hade svängbara hjul. Jag fick hela tiden köra den på bakhjulen vilket var irriterande och jobbigt för ryggen då den var tung som ett as;) För att inte tala om hur otymplig den var i bilen eller att släpa upp de för två trappor utan hiss. Eller förvara den i våran minihall eller källarutrymme.

Nä, vi behövde en lättare, smidigare och framför allt mindre vagn!



Vi gjorde det stora misstaget att gå på nitlotten och köpa en Carena Easy!

Den var både lättare, nättare och framför allt mer lättkörd... TRODDE VI!

Redan första promenaden började den strula. Den gnisslade och det dröjde inte länge innan de svängbara framhjulen började leva sitt eget liv. Vagnen styrde hit och dit men inte dit vi ville och delar lossnade och föll av...

Jag ville reklamera vagnen men enligt affärenes köppolicy så måste man lämna in vagnen på service hela TRE gånger innan reklamation godkänns :(

Jag lämnade in vagnen och fick utan problem ett helt nytt chassi. Problemen var ur världen... TRODDE VI!

På nolltid började samma problem dyka upp IGEN :( Vagnen gnisslade så pinsamt högt att man skämdes när man gick ute med den. Då och då stötte man ihop med några andra 'Carena Easare' och det var allt för ofta man hörde även dessa på långt håll. Trots att vi smörjt den! (Hahaha!) Vagnen styrde snett och trögt och tillslut kunde man knappt köra vagnen normalt överhuvudtaget. Vänner med samma vagn hade liknande problem.  Vi tröttnade totalt på denna urusla historia och insåg att detta inte var våran vagn. Vi sålde den hur lätt som helst på Blocket.



I samma veva fick vi överta en gammal modell av Urban Jungle av några grannar som skulle flytta.

Vagnen var i rätt dåligt skick med skabbig sist och omodernare funktioner än vad som finns på dagens modeller men den var helt klart körduglig. Vi köpte ett nytt bättre begagnat sitttyg och pumpade upp hjulen och vagnen rullade som en dröm - lätt, smidigt, som av sig själv och svängde runt på en femöring :)

Nackdelarna är att vagnen är bred och det tar ofta stopp både här och där där jag vill fram. Den är dessutom bara framvänd och har inget riktigt full-sittläge. Sen har sonen lyckats få den att välta vid 2 tillfällen, med det kansk eär vår gammla som är instabil?! Vi har den kvar iallafall.




Det slutade med att vi nu lagom tills sonens treårsdag köpte en helt ordninär Brio Sitty.

Liten, nätt, lätt men inte så himlans lättstyrd visserligen då man får dra den på bakhjulen men den är lätt att förvara, bära, åka buss med och bruka de få tillfällen då vi behöver vagn.

Den har inget liggläge och är endast framvänd så det är ju ingen bebisvagn. Denna vagn är vi dock nöjda med och kommer iallafall att spara till kommande barn med.




Ja, nu står vi här igen, i barnvagnsdjungeln - förvirrade igen.

Vad behöver vi för en vagn till komande bebbe!?

De kriterier som jag tycker är viktiga är:


* Svängbara framhjul

* Fyra hjul 

* Relativt stor liggdel (om vi får en stor bebis igen. Det är inte så roligt att behöva byta till sittdel vid 4 månader för att bebisen har vuxit ur vagnen!)

* Bakåtvänd sittdel

* Bra ligg och sittlägen i sittdelen

* Svängbart styre (jag kan dock leva utan det om man kan vända sitsen...) 

* Smalt och kort chassi

* Lätt i vikt

* Lätt att fälla, men framför allt att den tar liten plats ihopfälld (då vagnen ska bäras upp och nerför trappor och förvaras i trånga utrymmen.)


Jag förutsäter att vagnen ska vara lättkörd och inte tippa omkull/rasa ihop för lätt samt att den har ok varukorg. Det är ju ett pluss om den har reglerbart handtag. Vi rör oss inte mycket i terräng och om vintrarna är det mest slask ändå...... (Vi har ju gamla Ubben om vi skulle behöva). Vi går mest på asfalt och grus och i parker så lite gräs kanske och åker mycket buss, t-bana och går endel i  centrum och butiker/varuhus mm.

Det är ju svårt att hitta den ultimata vagnen som täcker alla behov man har men det är ju bra om de viktigaste punkterna täcks iallafall :)


Kom gärna med tips!!! Jag har min funderingar redan men det återkommer jag till senare.................. Detta blev långt!!!










Av 9manader - 15 juli 2008 09:45


BLÄ - Vilken halsbränna jag har OFTA nu!!!

Jag känner mig som en eldsprutande drake eller något... Jag kan vakna på nätterna av att hela bröstet är som bortdomnat och det är nästan tungt att andas. Ush - det är så obehagligt :(

Tur att det hjälper med Samarin iallafall och skulle det inte göra det så finns ju 'tricket' från senaste graviditeten kvar. Först en Samarin sen en Gaviscon som lock över alltihopa. DÅ hjälper det garanterat på mig iallafall!



                                            




Ovido - Quiz & Flashcards