Alla inlägg under juni 2008

Av 9manader - 29 juni 2008 12:28


Nu när ultraljuden såg bra ut kan man ju säga att det är fritt fram för bebisshopping:) Jag har nästan hunnit glömma hur kul det var...


Vi har ju MYCKET kläder kvar från sonen men det kommer ju inte att hindra mig att handla mer om jag säger så;)

I övrigt har vi också en del saker kvar som kommer att användas men även några som vi behöver eller vill köpa nytt:


* Babyskydd (eventuellt att vi får ett)

* Barnvagn ('måste' ju ha en ny ju;))

* Skötväska (måste ju kanske ha en ny som matchar vagnen;))

* Bärsjal (då sonen ammades om inte ca 1 gång i timmen så varannan timme i allafall de första 4 månaderna! Första månaden satt jag och ammade i timmar i sträck, men små pauser på 30minuter i timmen mellan kl 19-01 typ. Den tiden kommer jag väl inte att ha nu så om jag kan ha den lilla ammandes samtidigt som jag kan använda armarna i mellanåt så vore det ju himmla bra;))

* Växasäng (Till storebror som fortfarande använder spjälsängsmadrassen, men på golvet då. Men madressen tillhör ju spjälsängen som bebisen kommer att få och storebror behöver en egen säng nu).



Dessa från Småfolk var ju bara såå fina och gjorde mig sugen på att klicka hem dom till bebis!!!








Av 9manader - 29 juni 2008 11:13


Blivande storebror blir mer och mer medveten om bebisen i magen. Även om det är svårt för en treåring att förstå innebörden av att bli storebror så glädjs han åt det på sitt sätt :)

Han pratar med och om bebisen i magen och frågar när den kommer ut... Ibland ropar han lillasyster och ibland lillebror, han frågar oss om bebisen har en snopp eller snippa och vad den heter. Ja det får vi se när den kommer ut svarar vi då...

Han frågar ofta om den kommer att komma ut hos doktorn - och det får vi väl hoppas iallafall;) Mycket tankar i huvudet på en blivande storebror kan man tänka sig!



Av 9manader - 29 juni 2008 10:51



 

Min graviditet - BF Söndag 16 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Sön 29 jun 2008.
Du har gått 140 fulla dagar av 279 (50%).
Du är i vecka 21.
Du har gått 20 fulla veckor och 0 fulla dagar(v20+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Du har 139 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern, det kan man avhjälpa genom att dricka mycket. På så sätt rensas kroppen från slaggprodukter.
Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt. Unvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och miniralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytandemedicin som neutraliserar magsyran.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckninar: Nu står det på graviditetsräknaren att 50% av graviditeten är avklarad och för första gången är de gångna dagarna (140) fler än det kvarvarade (139). Det går undan och jag fattar knappt fortfarande att det är sant!!!

Annars mår jag prima, fogarna har kännts lite bättre senaste veckan. Jag känner bebisen varje dag, hur den sparkar och donar där inne. Man kan inte känna på utsidan av magen ännu. När jag ligger på rygg och känner på magen känner jag att livmodern är över navelhöjd nu.

Extraslagen på hjärtat har i stortsett avtagit helt nu. Märkligt men skönt! Jag kan känna av det som mest om jag druckit mycket kaffe. Jag är alltid ganska känslig för koffein och kan få yrsel, hjärtklappning, illamående, kallsvett mm. så det kanske inte är så konstigt att jag är ännu mer känslig nu...



Av 9manader - 24 juni 2008 12:49


Idag var vi ju på återbesök till ultraljudsenheten för att titta på bebisens hjärta som de inte kunde se så bra sist. Bebben var mycket svårundersökt idag med och låg tokigt till men efter mycket om och men så kunde barnmorskan och en medhjälpare få de tydliga bilder av hjärtat som hon ville ha och allt såg bra ut :) De fick skaka om magen på mig, trycka och klämma för att den lille skulle flytta sig men den var bra envis.


Roligt att se h*n igen och h*n hade vuxit på bra som den skulle. Idag var siffrorna:


Vecka 19+1 (vecka 20)

Skallbredd (BPD): 48 mm

Bukdiameter (AD): 46 mm

Lårbenslängd (FL): 34 mm



Allt verkar stå bra till därinne - skönt!!!




Av 9manader - 22 juni 2008 19:45



 

Min graviditet - BF Sön 16 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Sön 22 jun 2008.
Du har gått 133 fulla dagar av 279 (48%).
Du är i vecka 20.
Du har gått 19 fulla veckor och 0 fulla dagar(v19+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Sön 16 nov 2008
Du har 146 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Nu har halva graviditeten gått och det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.
På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se några avvikelser i mammans hälsa. Vid vissa av besöken kontrollerar man vikten, blodtryck, blodvärdet, urinprov och blodsocker.

Fostret: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 cm långt och väger runt 250 g. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna. På flickor formas vagina och äggstockarna innehåller vid den här tidpunkten över sex miljoner ägg, men reduceras till 300-400 ägg innan hon blir fruktbar. Pungen är fortfarande tom på pojkar.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: HALVTID - Helt otroligt!!!!
Den går så galet fort den här graviditeten att jag knappt hänger med. Det är verkligen tur att det är så pass lång leveranstid som det är så man hinner fatta och förbereda sig!

Magen växer och nu syns det ganska tydligt att jag verkligen är gravid, iallafall på kvällen;) (Då magen är mer svullen då).

Barnmorskan ska jag inte träffa förens i början på augusti har jag för mig (runt vecka 25).

Jag känner bebisen mer nu, i stort sett varje dag. Nu är det riktiga små sparkar och inte bara rörelser som jag känner.

På tisdag är det dax för ultraljud igen då. Det ska bli spännande och roligt att se den lille igen (i en mycket bättre apparat dessutom) :) HOPPAS bara hjärtat ser bra ut nu då!



Av 9manader - 20 juni 2008 09:09


Så då har jag vart på St.Görans sjukhus och fått det s.k bandspelar-ekg:t påkopplat. Typiskt nog skulle det sitta i 48 timmar *åhhh* (...och inte 24 timmar som jag trodde!)) Det kliar som F*N, sticker och bränns och ser dessuton HEMSKT ut - midsommarafton till ära! Jag får vara rejält påklädd alternativt ha sjal runt halsen som hänger ner för bröstet för att inte uppfattas som rejält hjärtsjuk eller nå't;) Jaja, det är inte mycket att göra åt saken.......... mer än att längta efter en dusch (... som jag inte heller kan göra under dessa 48timmar!)



Av 9manader - 17 juni 2008 20:17


Här kommer några bilder från dagens ultraljud. En ganska rolig (nästan lite läskig eftersom de ser mest ut som döskallar där inne...) framifrån-bild där det ser ut som om h*n stirrar rakt på en också en profilbild...




Av 9manader - 17 juni 2008 16:23


Idag var det ju som sagt dax för rutinultraljudet, så klockan 13 var vi på plats på sjukhuset. Allt som kunde ses var så bra som det kunde vara enligt barnmorskan :) Dock så låg lilla bebisen tokigt till och ville inte vrida sig trots försök utifrån. Barnmorskan kunde inte få någon bra överblick på hjärtat pga det. Hjärtat slog normalt men hon kunde inte titta närmre på klaffar, skiljevägg och flöde pga dålig bild så vi fick en tid till ytterligare ett ultraljud nästa vecka, tisdag 24juni. Då är vi bokade till en mycket bättre ultraljudsmaskin där man kan få bättre bilder och göra fler beräkningar. Hon var tydlig med att hon inte misstänkte några konstigheter bara det att hon inte kunde göra någon bedömning av hjärtat.


Bf-datumet vart framflyttat 2 dagar, från 14 november 2008 till

16 november 2008. Från vecka 18+3 (19) till 18+1 (19).


Bebisen (som var 1st i antal!) höll igång därinne och snurrade och hade sig. Den passade dessutom på att vinka till oss med;)

Det var roligt att se den därinne och nu kan jag faktiskt mer förstå att den finns där inne och gror :)


Lite siffror och fakta från ultraljudet

* Antal foster: 1

* Aktuell graviditeslängd: 18 veckor + 1dag (vecka 19)

* Breräknad förlossning: 2008-11-16

* Normal hjärtaktivitet

* Normal fostervattenmängd

* Alla organ och kroppsdelar utom hjärtat som var ej bedömbart fick ett utan anmärkning

* Moderkakan ligger till höger i livmoderns fram- och bakvägg


Mätvärden

(Lite kul att jämföra med sonens mått. Han var dock 1v mindre gången vid ul- 17+1)

Skalbredd (BPD): 43 mm (Sonen hade 39 mm)

Bukdiameter (AD): 39 mm (Sonen hade 39 mm)

Lårbenslängd (FL): 25 mm (Sonen hade 23 mm)





Ovido - Quiz & Flashcards