Alla inlägg under mars 2008

Av 9manader - 28 mars 2008 11:18



 

Min graviditet - BF Fredag 14 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Fre 28 mar 2008.
Du har gått 49 fulla dagar av 279 (18%).
Du är i vecka 8.
Du har gått 7 fulla veckor och 0 fulla dagar(v7+0).
Du är i 2:a kalendermånaden.
Du är i 2:a graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Fre 14 nov 2008
Du har 230 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Det är bra att äta lite och ofta, magens matsmältning är långsammare
än förut och ger ofta upphov till gaser och att man känner sig uppsvälld eller obehagligt mätt.
Embryot: Embryot är nu omkring 25 mm, fingrar och tår kan ses tydligt men är fortfarande täckta med simhud. Överläppen skapas samt nästippen. Hjärtkonstruktionen är nu utvecklad och slår med 150 slag i minuten, dvs dubbelt så fort som hon en vuxen.

[ www.familjeliv.se ]


Egna antckningar: Jag mår ungefär lika som sist, illamående och trött. Vissa dagar känns bättre och andra sämre.

Det känns som om det här kommer att gå fort ändå! Om det nu går vägen...

Med sonen vart jag gravid i augusti och testade + i september, då det nästan var sommar fortfarande. Då var hela långa hösten och sega vintern och sen våren framför med både jul och nytt år i mellan. Den här gången är det våren och sommarn och det kommer bara att säga svisch så är den förbi och då är det redan höst och sen är det ju typ dax - i år lixom!!! Det känns som att vara gravid den här delen på året går mycket mycket fortare. Men det är ju i och för sig kul :) och världens mysigaste jul skulle det ju kunna bli 2008, med fyra i familjen.




Av 9manader - 26 mars 2008 16:14


Ikväll visas första delen av Barnmorskorna, en ny tv-serie som går av stapeln med första avsnittet ikväll kl 21:00 på svt1.

Tv-teamet följer barnmorskornas vardagsarbete på Karolinska sjukhuset i Huddinge.

Det som är en av de allra - allra störsa upplevelser en människa kan vara med om är barnmorskornas vardag i deras arbete - Det handlar om livets allra största lilla mirakel.


Barnmorskan Lisas blogg finns att läsa på nätet --->

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=88819&lid=puff_1071411&lpos=lasMer


[ www.svt.se ]


Av 9manader - 24 mars 2008 10:41



Ush & blä för illamående!!!

Illamåendet har ökat på sig för varje dag och är JOBBIGT nu. Till en början var det som vid den första graviditeten men nu är det värre än som jag minns det från senast. Jag vaknar illamående och jag somnar illamående och däremellan är jag oftast illamående mer eller mindre hela tiden.

Det går oftast över om jag äter något litet men att komma på vad man kan tänka sig att äta är inte det lättaste eftersom jag känner mig äcklad av det mesta just nu. Det som känns bra kl 13 kan få mig att vilja spy kl 13:03;) Sen går det inte mindre än en timme så är illamåendet tillbaka igen. Blä.


Imorgon ska jag bege mig till apoteket och köpa Postafen mot illamåendet. Hoppas det hjälper!!!

Annars så är citronvatten, apelsiner och faktiskt godis det bästa just nu.      

Det sistnämnda känns kanske inte allt för nyttigt i längden.




Av 9manader - 21 mars 2008 17:22



 

 Min graviditet - BF Fredag 14 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Fre 21 mar 2008.
Din graviditet startade Fre 8 feb 2008.
Din menscykel är ca 27 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 23 feb 2008 (ägglossningen).

Du har gått 42 fulla dagar av 279 (15%).
Du är i vecka 7.
Du har gått 6 fulla veckor och 0 fulla dagar(v6+0).
Du är i 1:a kalendermånaden.
Du är i 2:a graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Fre 14 nov 2008
Du har 237 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Man kan känna sig illamående pga hormonerna och ha lite molnande värk i underlivet, vilket är helt normalt. Sömnen kan rubbas, ofta beroende på att man måste man gå upp för att kissa.
Embryot: Embryot är nu 1 cm, handled och fingrar skapas. Händer och fötter kan urskiljas som små paddlar. Ansiktet börjar ta form och ögonen kan ses som små fördjupningar. Inne i huvudet finns det något som liknar blåsor, det ska bli hjärnan senare.

[ www.familjeliv.se ]


Egna antecknigar: Illamående - JA! Det kommer plötsligt och ofta och kan hanteras genom att äta. Men eftersom det är ytterst få saker som jag är sugen på så är det krångligt. Det är frukt, bröd och vatten typ och saltlakrits (det minns jag såväl att jag inte tålde sist jag var gravid och mådde illa). Men annars är det precis som sist, hoppas bara att det blir lika kortvarigt som det var då. Tröttheten är värre än jag minns den men så är det väl nu när man har en liten, man ligger inte på latsidan precis;)

Det moler och drar i magen som det har gjort hela tiden.


Av 9manader - 19 mars 2008 12:09



Idag var jag på sk. hälsosamtal på barnmorskemottagningen.

Jag träffade min 'nya' barnmorska också som verkar vara en tevlig tjej. Samtalet handlade om droger, tobak, alkohol, läkemedel, kost, motion, vikt och annat som tillhör det gravida levernet. Jag fick fylla i en alkoholenkät och fick med mig lite informationsbrorchyrer hem. Sen var det mina frågor.

Det mesta är sig väl likt sen jag var gravid sist men det var några nyheter.

Sen fick jag tid för inskrivning 28/4



Av 9manader - 17 mars 2008 21:48



Illamåendet kommer och går från dag till dag, vissa dagar känner jag knappt av det medans andra dagar kan det komma och gå under hela dagen.

Salt och surt råder bot på illamåendet. Helst vill jag bara äta apelsiner, citroner och saltlakrits. När jag var gravid med E var det äpplen som stillade illamåendet... innan suget på glass & grädde tog över senare delen;)


En fruktdrink gjord på apelsiner, äpplen, morötter & citroner dämpar det mest akuta illamåendet & tröttheten som kommer på eftermiddagarna. Skål.



Av 9manader - 17 mars 2008 11:16



Idag ringde jag till min barnmorskemottagning för att boka tid för inskrivning. Nu var det nya rutiner där man vill träffa kvinnan tidigt i graviditeten för ett personligt samtal innan inskrivningen. Detta samtal ska handla om kost, alkohol, rökning och annat som tilhör levernet som gravid. Man har då även möjlighet att ställa frågor som man kan ha i ett tidigt skede.

Inskrivningssamtalet där man går igenom graviditetshistoria, eventuella sjukdomar, provtagning och annat görs senare vid ett separat inskrivningsbesök.

Tyvärr jobbade inte min gamla barnmorska kvar (lite sorgligt faktsikt;) så jag har fått tid hos en ny, men det ska nog gå bra det med. Tja, med det har ju gått tre år sedan sist så saker och ting har ju klart hunnit ändras sedan dess...

Jag fick tid redan nu på onsdag 19/3 iallafall. Snabba puckar!



Av 9manader - 14 mars 2008 08:37


 


Min graviditet - BF Fredag 14 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Fre 14 mar 2008.
Din graviditet startade Fre 8 feb 2008.
Din menscykel är ca 27 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 23 feb 2008 (ägglossningen).
Du har gått 35 fulla dagar av 279 (13%).
Du är i vecka 6.
Du har gått 5 fulla veckor och 0 fulla dagar(v5+0).
Du är i 1:a kalendermånaden.
Du är i 2:a graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Fre 14 nov 2008
Du har 244 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Kvinnor kan få lite pormaskar i ansiktet till följd av hormonerna. Andra graviditetssymtom är att man kan känna sig yr och lite darrig i benen emellanåt, särskilt om man har stått länge eller reser sig häftigt. Brösten kan ömma lite och bli en aning större.
Embryot: Nu växer embryot ca 1 mm om dagen. Det är lika stort som en ärta, dvs 3-5 mm. Det har fortfarande svans som senare blir till ben. Embryot utvecklar det som ska bli nervsystem, det visar sig nu i form av tunna trådar.
Kroppens organ börjar bildas på allvar, stämband och underkäke börjar ta form. Innerörat skapas, hjärtat slår med en kammare och munöppningen är skapad. Nu skapas en skiljevägg i hjärtat, navelsträngen, lungor, bukspottkörtel, sköldkörtel och lever.

[www.familjeliv.se]


Egna anteckningar: Jag mår bra men är TRÖTT. Lite illamående i mellanåt med det är lite från dag till dag. Humöret är väl sådär, jag känner mig lite upp och ner och kan grina åt det mesta men så var det sist också så jag är inte förvånad. Jag kan bli ruskigt irriterad också på småsaker så humöret är väl minst sagt instabilt;)

Jag har fått finnar i hela ansiktet och känner mig trött och blek, med andra ord inte så snygg! Det moler i magen varje dag och sticker och hugger i ligamenten när jag rör mig hastigt. Annars är det det vanliga, ömmande bröst och känslig för lukter.


Ovido - Quiz & Flashcards