Alla inlägg under maj 2008

Av 9manader - 30 maj 2008 08:35



 

Min graviditet - BF Fredag 14 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Fre 30 maj 2008.
Du har gått 112 fulla dagar av 279 (40%).
Du är i vecka 17.
Du har gått 16 fulla veckor och 0 fulla dagar(v16+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 14 nov 2008
Du har 167 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Livmodern växer mer och mer och det är vanligt att man känner lite molvärk av och till. Andra typiska symtom är att man känner sig hungrigare än normalt, det kan bero på att fostret samlar på sig fett.

Fostret: Skelettet är synligt på röntgenbilder.
Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen. Underhudsfett bildas och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: Livmodern växer ja :) På morgonen när jag vaknar står livmodern upp som en boll och jag kan känna vart bebisen ligger eftersom att det blir en stor bulle där och ganska tomt på andra sidan :D När jag sedan har kissat sjunker livmodern in igen.

Jag känner av lite molvärk till och från när livmodern växer.

Med fogarna är det väl samma läge som innan. Vissa dagar känner jag mer än andra. En mindre trevlig sak är att jag senaste veckan kännt av att jag har mycket extraslag på hjärtat. Det är kan jag ju ha annars också vid enstaka tillfällen, det har alla och det är ofarligt men nu kommer det då och då under dagen. Om det inte ger med sin under helgen får jag väl ringa min barnmorska i nästa vecka och höra vad hon säger. Det kanske bara är den ökade blodvolymen som retar eller om jag har lågt järn, fast det tror jag inte...

Annars mår jag himla bra just nu, illamåendet är bortblåst óch tröttheten är inte förlamande längre, iallafall inte de flesta dagar.




Av 9manader - 24 maj 2008 20:49



 

Min graviditet - BF Fredag 14 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Lör 24 maj 2008.
Du har gått 106 fulla dagar av 279 (38%).
Du är i vecka 16.
Du har gått 15 fulla veckor och 1 full dag(v15+1).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 14 nov 2008
Du har 173 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Nu kan man ofta se att man är gravid, i alla fall om man bär tunna trikåkläder. Försök att ha lite ledigare kläder som inte klämmer åt om magen. Kanske är det till och med dags att införskaffa mammakläder. Muskulatur och skelett är nu så pass utvecklat att det vanligt att man börjar känna fosterrörelser, men det kan lika gärna dröja tills vecka 22-24 innan man med känner något. Ditt hjärta pumpar 20 % mer blod än tidigare och det kommer öka upp till 50% i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 cm och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 1,5 liter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: Det har redan hunnit bli både andra trimestern och fjärde kalendermånaden och snart 5:e graviditetsmånaden *galet*

Magen växer på sig och nu syns den verkligen! Det står att bebisen redan är ca 16 cm lång så det är ju inte så konstigt då...

Jag tycker mig kunna känna det jag tror är fosterrörelser oftare och oftare nu. Det är fortfarande inga tydliga buffar utan mer som rörelser och stret där inifrån.

Det står även att hjärtat pumpar 20% mer blod än innan, inte så konstigt att jag börjar bli andfådd i trappor och uppförbacke redan då pinsamt nog;)

Tyvärr känner jag av fogarna tydligt vissa dagar. Vissa sysslor tycks utlösa det men det är ju svårt att undvika. Det är ingen fara ännu men man hoppas ju verkligen inte att det ska öka på sig och bli jobbigt tidigt.

Så här skrev jag i vecka 16 med sonen;

" En annan sak jag känt lite som oroar mig är att jag blir så lätt trött i svanken (korsryggen) och vid några tillfällen har jag kännt smärta mot ljumskarna då jag gått länge eller ansträngt mig mycket. Foglossning? Hoppas inte, det lär ju inte bli bättre med veckorna. Jag tycker det är lite tidigt för sådana krämpor".

Det var precis som jag mindes att det började lite smått i vecka 16 då med så det är väl inte så konstilgt att det gör det nu med då... Nu sitter det mest dock i framfogen men jag känner även av tröttheten och stelheten i svanken. Jag hoppas det ger med sig lite.








Av 9manader - 21 maj 2008 09:32



Då det tillkommit en ny liten bebis i 'gänget' fick jag igår tillfälle att besöka bebisavdelningen igen och blev ju bara sååå sugen på att shoppa loss till bebisen i magen! Men men... jag får väl hålla mig ett par veckor till och nöja mig med att smygkika på allt det fina så länge. Jag fick iallafall köpa lite bebispressenter och stilla shoppingnojan något tillsvidare.


Bebisen ska få en uppsättning från Lindex New generation kollektion som har så fina, färgglada och roliga djurmotiv. Jättefina!!!


 


Av 9manader - 16 maj 2008 09:57





Den blivande storebroren har väl inte riktgt förstått det hela heller riktigt ännu. Då vi berättade lite smått för honom att mamma har en liten bebis i magen som kommer ut till oss till hösten/vintern och att han då blir storebror, så säger han;

- Neeeeej (och skrattar samtidigt) jag vill ha en katt istället!

Haha, ja jag tror inte han har förstår riktigt ännu vad som komma skall :)

På frågan om vad han säger om att få en lillebror eller lillasyster säger han att han vill ha en bajsbebis utan fötter och som inte kan springa;)

Fötter hoppas jag att bebisen har men i övrigt så stämmer det ju ganska bra, beroende på hur man ser det :D



Av 9manader - 16 maj 2008 09:30



 


Min graviditet - BF Fredag 14 november 2008 

Uträkning utgår från dagens datum: Fre 16 maj 2008.
Du har gått 98 fulla dagar av 279 (35%).
Du är i vecka 15.
Du har gått 14 fulla veckor och 0 fulla dagar(v14+0).
Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 14 nov 2008
Du har 181 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man
är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten.
Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.
Fostret: Huden är genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone. Ögonlocken stängs och kommer inte att öppnas igen förrän i sjunde månaden.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: Jag har kännt mig nästäppt en tid nu men jag vet inte om det kanske mer beror på pollen än graviditeten!? Men blöder näsblod gör jag då och då.

Annars känns det mesta bra just nu. Men ibland slår yrseln till och jag blir lite svimfärdig. Det kommer speciellt om jag inte ätit eller druckit på länge eller är jättetrött. Jag minns att det var så då jag väntade E också och de kom och gick under vissa perioder.

Veckorna bara flyger fram och jag hinner knappt tänka på att jag är gravid och ännu mindre att det förhoppningsvis kommer ett till barn om ett halvår eller så;) Det kanske blir annorluda sen när man känner av den mer!?


 

Av 9manader - 14 maj 2008 20:22


Det är ju lite tidigt att göra detta test nu egentligen men det är ju ändå bara på skoj och lite roligt att prova och se. Svaren kan ju förändras längre fram. Jag svarar bara på de punkter som är aktuella.

Jag upplever denna graviditeten ganska lik som då jag väntade E, men visa små saker skiljer sig... hittills!!!



Hjärtljuden
Under 140 slag/minut = Pojke
Över 140 slag/minut = Flicka

Vet inte ännu eftersom jag inte hört några ännu.

Med sonen varierade det från gång till gång mellan över och under 140 slag/minut.


Lugn/Vild bebis
Lugn bebis = Flicka
Vild bebis = Pojke

Vet inte ännu eftersom jag inte känner så mycket ännu eftersom bebisen är mini mini fortfarande. Jag har känt fladder vid några enstaka tillf'ällen hittills.

Sonen var lugn i magen.


Halsbränna
Mycket halsbränna = Flicka
Lite halsbränna = Pojke

Jag hade mycket halsbränna då jag väntade sonen med.



Illamående
Mycket illamående = Flicka
Lite illamående= Pojke

Jag mådde illa med sonen men jag har mått mycket mer illa denna gången.


Hög/låg mage
Låg mage = Flicka
Hög mage = Pojke

Nu har jag ju inte så mycket mage att komma med ÄNNU men det lilla som sticker ut sitter lågt, precis som med sonen med.


Toppig/bred mage
Bred mage = Flicka
Toppig mage = Pojke

För tidigt att svara på ännu men med sonen var magen definitivt toppig. 

Mammans hårväxt
Samma/mindre hårväxt = Flicka
Mer hårväxt = Pojke

Med sonen slutade håret på benen och under armarna t.ex att växa helt - jättepraktiskt :) Denna gången har jag inte märkt något ännu. Samma hårväxt.

Hickande bebis
Mkt hicka = Flicka
Lite hicka = Pojke

För tidigt att svara på ännu.

Sonen hickade mycket i magen och man kunde se utan på hur hela magen hoppade :)

Pigmentsrand
Kort rand/ingen rand/svag rand = Flicka
Lång rand = Pojke

Ingen rand ännu.

Hade inte tillstymmelse till rand med sonen heller.

Mammas skönhet
Minskad skönhet = Flicka 
Bibehållen skönhet = Pojke

Definitivt MINSKAD skönhet! Jag har aldrig vart så ful som de senaste månaderna sen jag testade pluss;) Men det beror nog mycket på tröttheten också.

Med sonen upplevde jag mig inte ful på samma sätt utan kände mig ganska fin.

Blödande tandkött
Mycket blödande tandkött = Flicka
Lite/inget blödande tandkött = Pojke

Inget blödande tandkött hittills.

Har inget minne av att jag hade det med sonen heller.

Mammans sug/cravings
Surt, frukt, grönsaker = Flicka

Choklad, salt, laktits = Pojke

Här måste jag nog svara ja på båda alternativen. Överlag är jag mer sugen på frukt, grönt och surt men även salt och lakkrits. INTE sött.

Med sonen var det nog detsamma men även stort sötsug. 

Utputande navel
Tidigt i graviditeten = Flicka
Sent i graviditeten/inte alls = Pojke

Ingen utputande navel och det lär jag inte få heller då jag har så djup navel.

Med sonen blev den plan på slutet men aldrig utputande.

Samlag under befruktning
Sällan = Flicka

Ofta = Pojke

Sällan får jag väl svara eftersom det bara blev en gång;)

Med sonen var det ofta.

Urinvägsinfektioner

Många UVI, ofta = Flicka
Inga/få UVI, sällan = Pojke
Inga UVI ännu.

Inga UVI med sonen.


Viktuppgången
Mkt viktuppgång i början = Flicka

Lite viktuppgång i början = Pojke

Mycket och mycket vet jag inte men jag gick up 2 kg direkt!

Med sonen började inte viktuppgången gå uppåt innan vecka 20 ca.


Resultat (än så länge...)


Pojke: 4

Flicka: 9



Med sonen var resultaten


Pojke: 10

Flicka: 8



Av 9manader - 14 maj 2008 08:13



En kväll utbrast sambon plötsligt;

- Men gud vad stor magen var nu helt plötsligt, nu syns det ju!

Jaha, tänke jag och tittade efter och han hade rätt. På bara två dagar har  den svällt upp och blivit synlig men det är ju mest kul :)


Här kommer första bilden på växande magen (vecka 14) -->



Av 9manader - 9 maj 2008 08:59



Det är värsta babyboomen bland vänner och bekanta, både bland närmre och mer ytliga bekantskaper. Jag gjorde en snabb räkning i början på året och listan bara fyller på sig... Jag kom fram till nu att varje månad, ända fram till årets sista månad så vet jag folk i min yttre eller inre krets som väntar bebis. Bara nu i maj är det 4st :) Sen är det minst en, iband flera varje liten månad ända fram till årsskiftet. KUL är det iallafall :)



Ovido - Quiz & Flashcards