Alla inlägg den 17 oktober 2008

Av 9manader - 17 oktober 2008 14:31


Det är dax att göra flick eller pojk-testet igen nu en sista gång nu när graviditen nästan nått sitt slut. Det är ju ändå bara på skoj men kul att se om det ändrat sig något;)

Jag svarar bara på de punkter som är aktuella. Mina svar är överstrukna.


Jag upplever fortfarande denna graviditeten ganska lik som då jag väntade E, men vissa små saker har skiljt sig åt precis som jag tror att alla graviditeter gör oavsett kön! Det är ju rätt oviktigt men lite skoj att spekulera i när man har lite långtråkigt;)





Hjärtljuden

Under 140 slag/minut = Pojke

Över 140 slag/minut = Flicka

Hjärtljuden har faktiskt varierat från 130-145 precis som sist :)




Lugn/Vild bebis

Lugn bebis = Flicka

Vild bebis = Pojke

Jag känner av bebisen mycket men jag skulle ändå kalla den lugn. Jag får inga kicksparkar mm. på revben eller kissblåsa som man hör om ibland.

Precis som sist :)




Halsbränna

Mycket halsbränna = Flicka

Lite halsbränna = Pojke

Blä, jag har halsbränan varje dag!

Precis som sist om inte ännu värre nu!





Illamående

Mycket illamående = Flicka

Lite illamående= Pojke

Mycket illamående. 

(Jag mådde illa med sonen men jag har mått mycket mer illa denna gången.)




Hög/låg mage

Låg mage = Flicka

Hög mage = Pojke

Hög och hög vet jag inte, men den sitter så högt den kan iallafall och trycker uppåt. Den här bebisen ligger betydligt högre och överhuvudtaget annorlunda mot hur sonen gjorde.




Toppig/bred mage

Bred mage = Flicka

Toppig mage = Pojke

Det har vart bred fram tills nu när den blivit mer toppig! 

(Med sonen var magen definitivt toppig.)


Mammans hårväxt

Samma/mindre hårväxt = Flicka

Mer hårväxt = Pojke

Samma hårväxt.

(Med sonen slutade håret på benen och under armarna t.ex att växa helt - jättepraktiskt :) 




Hickande bebis

Mkt hicka = Flicka

Lite hicka = Pojke

Mycket hicka!

Precis som sist :)


Pigmentsrand

Kort rand/ingen rand/svag rand = Flicka

Lång rand = Pojke

Ingen rand!

Precis som sist :)




Mammas skönhet

Minskad skönhet = Flicka

Bibehållen skönhet = Pojke

Definitivt MINSKAD skönhet! Jag har aldrig vart så ful som de senaste månaderna sen jag testade pluss;)

(Med sonen upplevde jag mig inte ful på samma sätt utan kände mig ganska fin.)




Blödande tandkött

Mycket blödande tandkött = Flicka

Lite/inget blödande tandkött = Pojke

Inget blödande tandkött hittills.

Precis som sist :)




Mammans sug/cravings

Surt, frukt, grönsaker = Flicka

Choklad, salt, laktits = Pojke

Här måste jag nog svara ja på båda alternativen.

Precis som sist .)



Utputande navel

Tidigt i graviditeten = Flicka

Sent i graviditeten/inte alls = Pojke

Börjar nästan ploppa lite nu innuti själva naveln.

(Med sonen blev den plan på slutet men aldrig utputande.)




Samlag under befruktning

Sällan = Flicka

Ofta = Pojke

Sällan får jag väl svara eftersom det bara blev en gång;)

(Med sonen var det ofta, då hade man tid;)




Urinvägsinfektioner

Många UVI, ofta = Flicka

Inga/få UVI, sällan = Pojke

Inga UVI ännu.

Precis som sist :)




Viktuppgången

Mkt viktuppgång i början = Flicka

Lite viktuppgång i början = Pojke

Mycket och mycket vet jag inte men jag gick up 2 kg direkt och sen har det väl legat jämt fördelat!

(Med sonen började inte viktuppgången gå uppåt innan vecka 20 ca.)





Resultat: Pojke: 7 & Flicka: 11



(Senast var resultaten;)

I: Pojke: 4 & flicka 9

II: Pojke: 6 & flicka 10


(Med sonen var resultaten: Pojke: 10 & Flicka: 8)


Av 9manader - 17 oktober 2008 13:41


Sedan någon vecka tillbaka har jag haft som molande mensvärk lite till och från under dagarna. Oftast tidigt på mornarna och förmiddagen men nu även lite till och från under dagen och det som strålar mot ljumskarna. Sammandragningarna har blivit fler och starkare också, de allra flesta spänner bara och gör alltså inte ont. Men jag har fått ett par som vart lite smärtsamma. Förvärkar säger barnmorskan. Det kan man gå med i månader innan förlossningen sätter igång! Vid två tillfällen har det vart som om bitar av den sk. "slemproppen" kommit ut också.


När jag går tillbaka till min förra graviditetsdagbok så har jag skrivit att jag upplevt det nästan precis detsamma som nu ett par veckor innan sonen föddes - Spännande med lite känningar även om det förmodligen är ett bra tag kvar innan det är dags :)


Ovido - Quiz & Flashcards