Alla inlägg den 20 oktober 2008

Av 9manader - 20 oktober 2008 12:05


Min graviditet - BF söndag 16 november

Uträkning utgår från dagens datum: Mån 20 okt 2008.
Din graviditet startade Mån 11 feb 2008.
Du är på dag 253 av 280. (90,4%).
Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 0 fulla dagar (v36+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Sön 16 nov 2008
Du har 27 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34. Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan nu variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. De restrerande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis mellan 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 cm. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: Jag känner mycket ilningar och hugg neråt samt en del mensmolande smärta. Jag undrar om det är fixering på gång!? Magen tycks dock inte sjunka något nämnvärt iallafall utan sitter fortfarande högt. Sonen var vid det här laget redan fixerad men andra gången kan det ske senare eller vid förlossningen. Jag misstänker att slemproppen börjat släppa lite nu, i omgångar. Så var det sist med och det höll på under några veckor innan vattnet gick (sipprade). Sammandragningarna börjar bli ordentligt mer starka nu men gör inte ont än så länge.

Bebisen börjar nog bli stor och stark nu, så känns den i magen iallafall då den upptar mer och mer plats där inne. Skulle jag gissa så tror jag den väger runt 3300g nu och är snäppet under/runt 50cm lång nu. Jag räknar med att gå ett par veckor till och få en bebis på 4kg+ och 50cm+ iallafall!


Jag mår bra men sover fruktansvärt dåligt nu! Vaknar titt som tätt för kisspaus och har svårt att somna om. Fogarna blir stela och värker så att vända sig om varje timme är jobbigt eftersom jag ligger sömnlös länge efter det. Sonen har vart förkyld med och väcker sig med sin envisa hosta tidigt i ottan, så mycket sömn blir det inte här! Jag har svårt att komma till ro under dagen och sover max 10 min även om jag kan sova längre. Tröttheten börja komma ikapp och påverka humöret som blivit mer instabilt likt i början på graviditeten. Jag tappar tålamodet, har lätt till gråt och blir tokarg för världens minsta sak. Jag är med andra ord jättekänslig. Sen har jag fått som en rastlöshet i kroppen med, likt i början. Inget riktigt roar mig och jag vet inte vad jag ska göra av mig själv riktigt. Jag minns att jag upplevde det samma sist, det är som om "graviditetsbubblan" runt mig börjar spricka nu och jag måste börja anpassa mig för ett annat liv som är på ingång... och jag undrar vad jag gett mig in på;)


Ovido - Quiz & Flashcards