Alla inlägg den 6 oktober 2008

Av 9manader - 6 oktober 2008 22:04


Min graviditet - BF söndag 16 november 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Mån 6 okt 2008.
Du blev gravid ungefär Mån 25 feb 2008 (ägglossningen).

Du är på dag 239 av 280. (85,4%).
Du är i vecka 35.
Du har gått 34 fulla veckor och 0 fulla dagar (v34+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Sön 16 nov 2008
Du har 41 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Om kvinnan fick instruktioner om att vila pga tidiga sammandragningar tidigare i graviditeten kan man nu pusta ut. Barnet anses nämligen ha goda chanser att överleva om det skulle födas. Det behöver oftast bara ligga i kuvös för att hålla värmen.

Barnet: Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar.

[ www.familjeliv.se ]


Egna anteckningar: Jag har börjat känna av lite mensmolande i mellanåt och starkare sammandragningar nu. Livmodern övar väl med dessa förvärkar... Sen har jag börjat känna av lite stickningar och hugg i nedre regionen så jag antar att kroppen sakta men säkert börjar förbereda sig nu.

Magen har börjat dra iväg ordentligt nu och den lilla behändiga kulan är ett minne blott :) Den börjar dessutom likna min förra mage nu också, mer utåtstående i formen.

 Bebisen börjar få det mer trångt nu och sparkarna börjar ändra karaktär. Bebisen sparkar och buffar ofta och det är sååå mysigt <3


Jag mår bara bra men har en del smärta i fogarna i mellanåt. Jag har börjat sova med en kudde mellan knäna och måste stötta mina handleder så de inte domnar. Men nu är det ju slutspurt och då får man ju ha lite krämpor!


Ovido - Quiz & Flashcards